Medborgarkontorets bakgrund

Medborgarkontoret har funnits sedan 2006 i Centrumhuset och är en viktig del av av den offentliga servicen där medborgarna kan få hjälp med olika ärenden.

Medborgarkontoret startades 2006 som ett projekt för att förbättra kommunens service gentemot medborgarna. Medborgarkontorsprojektet var uppdelat i två etapper.

I första etappen tog Medborgarkontoret över de vanligaste och enklaste ärendena som kommunen hanterar, såsom att tillhandahålla blanketter, visa väg för besökare, ta emot synpunkter med mera.

Med etapp två utökade Medborgarkontorets servicen till att bland annat även innefatta turistinformation om lokala besöksmål samt vissa tjänster och service åt andra myndigheter.

Idag är Medborgarkontoret en viktig del av kommunens service som uppskattas av såväl medborgare och besökare som kommunens anställda.

Medborgarkontorets roll har förändrats över tid i takt med digitalisering, nya samhällsbehov och förändrade arbetssätt inom offentlig förvaltning. Med tiden kommer det sannolikt att fortsätta utvecklas som en bro mellan digitala och mänskliga tjänster. Även om fler ärenden hanteras digitalt, kommer det fortfarande att finnas behov av fysisk service, särskilt för personer som har svårt att navigera i det digitala systemet.

Relaterade sidor

Var det här informationen du sökte?


För att vi ska kunna hjälpa dig hitta rätt behöver vi kunna kontakta dig.
Hur vill du bli kontaktad?


Tack för att du hjälper oss!