- Du är här:
- Startsida
- Barnomsorg och skola
- Unga 17-20 år
- Kommunalt aktivitetsansvar
- Rutin för skolor vid avhopp
Rutiner för skolor vid avhopp eller risk för avhopp från gymnasiet
För att vi ska kunna följa upp våra elever på bästa sätt gäller följande rutiner:
- Om en elev har omfattande frånvaro, sjukskrivning eller liknande som påverkar utbildningens slutförande skall detta rapporteras till hemkommunen.
- Om en elev byter utbildning, gör avbrott eller skrivs ut ska detta meddelas hemkommunen.
- Om en elev gör ändringar i eller reducerar studieplanen som riskerar att påverka chansen till examen ska hemkommunen meddelas och åtgärdsprogram bifogas.
- Om en elev befaras att inte uppnå examen ska hemkomunen meddelas snarast, dock senast hösttermninen i årskurs 3.
- Om en elev befaras att inte kunna fullfölja sina studier inom tre år ska hemkommunen meddelas, dock senast höstterminen i årskurs 3.
- De elever som får studiebevis ska meddelas till hemkommunen snarast efter läsårets slut.
Konsekvens av att ovanstående inte följs kan bli att vi bestrider faktura från huvudmannen.
Meddela avbrott i studierna, för huvudman
Blankett för att meddela elevs avbrott i studierna Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..
Dela
Var det här informationen du sökte?
Tack för att du hjälper oss!