Föreläsning: Hur blev Götene världens mest kända svenska kommun? - 27 mars
Från coolt och häftigt till fullständigt overkligt och surrealistiskt. I april 2024 lanserade Götene kommun en kampanj om strötomter för en krona per kvadratmeter. Två månader senare blev kampanjen viral och - inom loppet av några veckor - en världsnyhet. Johan Månsson, kommunstyrelsens ordförande, Emelie Thim, näringslivs- och utvecklingschef och Adrian Braekke, webbkommunikatör berättar från olika perspektiv den hisnande historien om när Götene under sommaren 2024 blev världens mest omtalade (svenska) kommun!
Allt började med en idé från Götene kommuns planarkitekt John. Kan man inte sälja kommunens strötomter för en krona kvadratmetern? Idén blev snabbt till verklighet och kampanjen var ett faktum.
Aftonbladets tiktok-konto snappade upp nyheten och resten är historia. Vackra bilder från vår kommun har spridits över hela jordklotet och flera av världens största medier plockade upp nyheten. Intervjuer i SVT:s morgonsoffa, helsidesuppslag i Göteborgsposten, livesända intervjuer i CNN, TV-team från Australien på besök i Götene - ja, listan kan göras lång. Miljarder människor har nåtts av budskapet och marknadsföringsvärdet uppgår till hundratals miljoner kronor. Vad var det egentligen som hände? Kom och lyssna till berättelsen om vad som hände inne på kommunkontoren, när telefonväxeln fick stängas och en ensam kommunikatör med hela världens blickar riktade mot Götene insåg att hans enda kollega hade gått på semester.
Om evenemanget
Tid: Torsdagen den 27 mars klockan 18.00 - 19.00.
Plats: Sessionssalen i Centrumhuset, Torggatan 4 i Götene.
Biljetter: Gratis, men plats måste bokas. Du bokar via nortic eller Medborgarkontoret i Götene 0511-38 60 00
Om föreläsarna
%20Emelie%20Thim,%20N%C3%A4ringslivsstrateg.webp)
Emelie Thim, näringslivs- och kommunutvecklingschef i Götene kommun.
Emelie Thim
Kommunens näringslivs- och kommunutvecklingschef, fick arbetsuppgifter hon aldrig hade kunnat ana under sommaren 2024. Emelie gick från att bland annat hantera företagsklimatet i kommunen till att helt plötsligt sätta samman standardsvar på tomtförfrågningar på bland annat tyska, portugisiska och kinesiska. Känslan gick från ”lite lätt orolig” efter Aftonbladets något negativa vinkling till ”surrealistiskt” när världens medier började spinna kring Götene. Att vara en av spindlarna i nätet kring hela den här kampanjen slutade med att egentligen inte vilja gå på semester när den perioden väl närmade sig.
”På semestern höll jag nästan daglig kontakt med de som fortfarande jobbade (kanske mest av nyfikenhet)”.
%20DSC_2361.webp)
Adrian Braekke, webbansvarig kommunikatör i Götene kommun.
Adrian Braekke
En av Götene kommuns två bästa kommunikatörer! Med mod, nytänk och humor har han varit drivande i den framtoning som Götene kommun emellanåt använder sig av vid rekryteringar, nyheter och information i sociala medier. Hur använde han sig av det när det kom till Götene kommuns tomtkampanj? Adrian kommer berätta för oss exakt hur det kändes att sticka ut huvudet i korridoren och inse att han var ensam kvar på kontoret i sin roll precis när världens största strålkastare hade riktat in sig på Götene. Och hur var det nu med all teknik som skulle användas inför den livesända intervjun i CNN - var den inlåst i ett kassaskåp utan nyckel samma kväll?
%20Johan%20M%C3%A5nsson%20(GF)%20kommunstyrelsens%20ordf%C3%B6rande.webp)
Johan Månsson, kommunalråd i Götene kommun.
Johan Månsson
Kommunalrådet i Götene fick uppleva saker han aldrig någonsin trodde att han skulle få uppleva och med all säkerhet aldrig kommer få uppleva igen. Hur är det att byta ut sommarens grillkvällar mot direktsända intervjuer i världens alla medier och vara en av endast två svenskar som medverkat i CNN:s flaggskepp Quest Means Business?
”Jag kommer aldrig någonsin glömma ögonblicket när jag på min semester i Kroatien i slutet av juni får ett sms från en kollega i Götene: CNN har hört av sig!!!.”
En blandad känsla av panik och eufori spred sig i Centrumhuset och Johan nyper sig fortfarande i armen - att en svensk landsbygdskommun tar sig in som toppnyhet på CNN, CNBC, New York Post, ABC news och 3000 andra medier runt om i världen, det händer egentligen inte.
Var det här informationen du sökte?
Tack för att du hjälper oss!