- Du är här:
- Startsida
- Omsorg och stöd
Publicerad klockan .
Äldreomsorgsundersökning
Resultatet för årets äldreomsorgsundersökning inom hemtjänst och särskiltboende (SÄBO) 2024 har kommit.
I årets nationella brukarundersökning har Götene kommuns hemtjänst och Särskilda boende (SÄBO) fått ett mycket bra resultat för andra året i rad.
Det kan nu konstateras att Götene kommun ligger bland de 25% främsta kommuner när det gäller helhetsbedömningen av såväl hemtjänst som SÄBO. Det är framförallt våra medarbetare inom sektor omsorg som är i det direkta mötet med brukarna, varje dag, gör så att våra insatser utförs av hög kvalité.
Tack för att ni bidrar till det fina resultatet!
Brukarundersökningen hemtjänst
Resultatet för Götene kommun ligger över både riket och Västra Götaland i de flesta frågor som skickats till de kommuninvånare som har hemtjänst. Hemtjänsten har trots en liten tillbakagång sedan föregående år resultatmässigt ändå levererat en hemvård i toppklass.
Brukarundersökningen SÄBO
Resultatet har blivit bättre för särskilda boende sedan föregående års brukarundersökning, vilket är glädjande. Det kan nu konstateras att Götene kommun ligger bland de 25% främsta kommuner när det gäller helhetsbedömningen av SÄBO.
Hemtjänsten
När det gäller bemötande har hemtjänsten fortfarande en hög nivå, 96% (rikets snitt 95%).
Fler frågor som har fått hög andel positiva svar:
- Brukar personalen komma på avtalad tid? 88% (rikets snitt 80%)
- Hur trygg känner du dig att bo hemma med stöd från hemtjänsten? 91% (rikets snitt 86%)
- Känner du förtroende för personalen? 92% (rikets snitt 88%)
- Hur lätt är det att få kontakt med hemtjänsten vid behov? 85% (riket 75%)
- Är sammantaget nöjd med hemtjänsten, 90% (rikets snitt 85%)
- Hur tycker du att personalen har den kunskap och kompetens som behövs för att göra sitt arbete? 94% (riket snitt 87%)
Värt att nämna är att:
- 45% besväras av ensamhet, samma nivå föregående år
- 36% besvär av ängslan, oro eller ångest, föregående år 38%
Förbättringsområden utifrån 2024 årsresultatet är:
- Förbättra synpunkt- och klagomålshantering
- Få implementerat den fasta omsorgskontakten i verksamheten
SÄBO
En brukarundersökning har även skickats till boende på kommunens särskilda boende. Där är resultatet bättre än föregående år. SÄBO får på bemötande ett gott betyg med 95 % positiva svar (rikets snitt 92%). De flesta svaren har fått över riks snittet i år.
Fler frågor som har fått hög andel positiva svar:
- Tar personalen tillvara på brukarnas åsikter? 86% (rikets snitt 77%)
- Trygghet 93% (rikets snitt 86%) och förtroende 93% (rikets snitt 82%)
- Brukar personalen bemöta dig på ett bra sätt? 98% (rikets snitt 92%)
- Brukar du kunna påverka vid vilken tid du får hjälp? 73% (rikets snitt 57%)
- Brukar personalen ha tillräckligt med tid för att kunna utföra arbetet hos dig 80% (rikets snitt 70%)
- Möjligheten att komma utomhus 70% (rikets snitt 57%)
- Är det trivsamt utomhus runt ditt boende? 81% (rikets snitt 65%)
Värt att nämna är att:
- 57% besväras av ensamhet, föregående år var det samma siffror
- 50% besvär av ängslan, oro eller ångest, 61% föregående år.
Förbättringsområden utifrån 2024 årsresultatet är
- Förbättra synpunkt och klagomålshantering
- Boendemiljön, gemensamma utrymmen kan förbättras
- Förbättra maten och upplevelsen av måltidsstunden
Arbetet framåt
Nu får ledningen, enhetschefer och personal tillsammans analysera och diskutera det övergripande resultatet samt sitt egna resultat på respektive enhet. Verksamheterna kommer därefter fram till egna förslag på hur de ska kunna bibehålla de goda resultaten samt ge förslag på åtgärder till det som behöver förbättras som vi arbetar vidare med i vårt mål- och kvalitétsarbete.
Dela
Var det här informationen du sökte?
Tack för att du hjälper oss!